Mieliśmy okazję zamontować system Fuel Fusion z gazem CNG w ciężarówce Scania R440 należącej do Grupy Uniwar. Firma jest znana w środowisku biznesowym ze względu na bardzo szeroki wachlarz działalności. Należą do niej stacje benzynowe, myjnie czy restauracje z cateringiem, ale przede wszystkim zajmuje się transportem. Pojazd, w którym zainstalowaliśmy instalację Fuel Fusion, jest wykorzystywany w kopalni kruszywa.
1. Scania R440
Szwedzkiej marki Scania nikomu nie trzeba przedstawiać. Przedsiębiorstwo istnieje od 1891 roku, a od 1902 roku zajmuje się produkcją samochodów ciężarowych. Obecnie jest znane na całym świecie, zatrudnia ponad 37 tysięcy pracowników i produkuje rocznie około 120 tysięcy ciężarówek.
Jednym z jej najpopularniejszych pojazdów jest Scania R440. Należy do tzw. serii „R”, która aż trzykrotnie zdobyła tytuł „Truck of The Year”. Nic zatem dziwnego, że cieszy się popularnością i jest chętnie wykorzystywana w wielu firmach.
Scania R440 ma opinię pojazdu niezawodnego, sprawdzającego się zarówno na długich, międzynarodowych trasach, jak i jeżdżącego lokalnie. Mechanicy chwalą je ze względu na dużą dostępność części eksploatacyjnych. Mimo tego, że pojazd nie pali więcej niż przeciętna ciężarówka, nadal są to bardzo duże ilości oleju napędowego, zwłaszcza gdy jest mocno załadowany. Chociaż Scania R440 jest zasilana dość potężnym silnikiem, w trudnych warunkach i przy dużym obciążeniu, nawet on nie jest w stanie zapewnić wystarczającej mocy.

2. Scania R440 z gazem CNG należąca do Grupy Uniwar
Pojazdy pracujące w kamieniołomach nie mają łatwego życia. Bardzo często muszą poruszać się po nierównych, górzystych drogach, przewożąc bardzo ciężki ładunek. Scania R440 Grupy Uniwar przewoziła często ładunki ważące po 40 ton. Takie obładowanie, w połączeniu z wymagającym, górskim terenem, stanowiło dla kierowcy nie lada wyzwanie.
Sprawę ułatwiła instalacja Fuel Fusion. Dzięki niej możliwe jest częściowe zastąpienie spalanego oleju napędowego gazem. Mieszanka diesla i gazu spala się pełniej, dzięki czemu proces pozwala wytworzyć większe ilości energii. W efekcie maszyna ma odczuwalnie dużo więcej mocy.
To właśnie ten skok mocy stał się największą zaletą tego pojazdu – zwłaszcza w oczach jego operatora. Po zamontowaniu Fuel Fusion, kierowca przestał mieć problemy z podjeżdżaniem pod jakiekolwiek wzniesienia – nawet przy maksymalnym obciążeniu.

3. CNG – paliwo mało popularne w Polsce – dlaczego klient je wybrał?
Nie wszyscy wiedzą, że LPG nie jest jedynym gazem, wykorzystywanym do zasilania pojazdów. Większość osób, które słyszą, że pojazd posiada instalację gazową, od razu łączy ją z LPG. Nic w tym dziwnego, jest to bowiem najczęściej wykorzystywane paliwo alternatywne w naszym kraju. Warto wiedzieć jednak, że istnieją alternatywy. W samochodach wykorzystywany jest także gaz CNG i LNG.
Instalacja Fuel Fusion jest uniwersalna i może zostać podłączona w taki sposób, by była przystosowana do pracy z CNG, LNG lub LPG. Wybór wariantu instalacji zależy od preferencji właściciela pojazdu. Czym kierować się podczas wyboru instalacji kompatybilnej z konkretnym paliwem? Największą rolę odgrywa przeważnie różnica między ceną oleju napędowego a gazu – im będzie większa, tym wyższe oszczędności wygeneruje pojazd. Należy zwrócić uwagę również na jego dostępność w danym kraju.
W tym przypadku właściciel Scanii zdecydował się na instalację z gazem CNG, ponieważ blisko firmy znajdowała się stacja, w której można go kupić.

W większości przypadków w Polsce montowane są instalacje z LPG – z uwagi na niską cenę oraz dużą dostępność tego gazu. Z drugiej strony praktycznie nie znajdziemy pojazdów z instalacją LNG, ponieważ polski ustawodawca jeszcze nie przewidział takiej możliwości, a dodatkowo w naszym kraju jest bardzo mało punktów zajmujących się jego dystrybucją. Pamiętajmy, że mówimy jedynie o realiach polskich. W innych krajach sytuacja będzie wyglądać inaczej. Firmy z państw, gdzie jest dopuszczone połączenie oleju napędowego i LNG mogą rozważyć instalację o takiej mieszance paliw.
4. Reasumując
Scania R440 to pojazd, który pracuje w bardzo trudnych warunkach. Mimo, że jego silnik charakteryzuje się dużą mocą, przy pełnym obciążeniu pojazd miewał problemy z poruszaniem się po górskich drogach. Całe szczęście te czasy minęły. Fuel Fusion dodał Scanii mocy, dzięki czemu dotychczasowe wyzwania przestały być dla niej jakimkolwiek problemem. Teraz pojazd prowadzi się tak dobrze, że kierowca cieszy się z instalacji jeszcze bardziej niż właściciel.