Ładowarki Doosan DL250 to maszyny, które cieszą się bardzo dobrymi opiniami wśród użytkowników. Nic w tym dziwnego. Operatorzy cenią je ze względu na niezawodność, ergonomię, dużą moc oraz trwałość sprawiającą, że mogą pracować przez wiele lat, nawet przy intensywnej eksploatacji. Nie bez znaczenia jest także komfortowe wyposażenie kabiny, które gwarantuje kierowcy maksimum wygody podczas wykonywania obowiązków.
Ladowarka Doosan DL250, przy której mieliśmy okazję pracować, należy do firmy świadczącej usługi z zakresu gospodarki odpadami, obsługi technicznej obiektów i infrastruktury drogowej. Maszyna jest eksploatowana głównie na składowisku odpadów, gdzie jest wykorzystywana do przemieszczania odpadów, układania ich w hałdy, a także do załadunku i rozładunku pojazdów transportowych.
Doosan DL250 to ciężki sprzęt, który zasilany jest silnikiem Diesla. Podczas pracy spala duże ilości oleju napędowego, emitując przy tym zanieczyszczenia pod postacią spalin. Właścicielowi maszyny zależało jednak na zmniejszeniu kosztów jej eksploatacji, dlatego nawiązał współpracę z nami i zdecydował się na założenie instalacji Fuel Fusion (diesel z LPG). Nie bez znaczenia były dla niego też kwestie ekologiczne.
1. W jaki sposób Fuel Fusion wpłynęło na koszty eksploatacji ładowarki Doosan DL250?
Instalacja Fuel Fusion pozwala na częściowe zastąpienie diesla dużo tańszym LPG. W przypadku ładowarki Doosan DL250 poziom zastąpienia zazwyczaj mieści się w przedziale 20-30%, jednak zdarza się, że przekracza te widełki.
1.1. Skąd się biorą te różnice?
Każdego dnia ładowarka Doosan DL250 pracuje z innymi odpadkami oraz w innych warunkach pogodowych. Żaden człowiek nigdy nie miewa dwóch identycznych dni pracy, podobnie sytuacja wygląda z maszynami. Za każdym razem warunki są nieco inne. Wpływają one na pracę urządzenia, stąd różne poziomy zastąpienia diesla LPG.
1.2. W jaki sposób ustalany jest poziom zastąpienia diesla LPG w dawnej chwili?
Cały proces jest automatyczny – odpowiada za niego sterownik instalacji. To właśnie on, przy pomocy licznych czujników, bada aktualny stan instalacji. Operator może pracować dokładnie tak jak przed założeniem instalacji, zupełnie o niej nie myśląc.
Dzięki temu instalacja Fuel Fusion jest w stanie dostosowywać proporcje mieszanki, by zmaksymalizować oszczędności, jednocześnie nie wystawiając silnika na ryzyko uszkodzenia.
Co więcej ,sterownik zapamiętuje wszystkie dane i pozwala na wygenerowanie szczegółowego raportu dotyczącego działania instalacji oraz zużycia zarówno diesla, jak i LPG.
1.3 Jak zastąpienie jednego paliwa drugim wpływa na oszczędności
Olej napędowy jest mniej więcej dwa razy droższy niż LPG. Jeśli przyjmiemy, że średnio 1 litr diesla zastępujemy 1,3 litra LPG, zauważymy wyraźną różnicę w kosztach paliw. Przy założeniu, że poziom zastąpienia utrzymuje się w przedziale 20-40%, możemy liczyć na oszczędność około 10% środków przeznaczanych na paliwo. W przypadku ładowarki Doosan DL250 jest to znacząca kwota, która każdego miesiąca pozostanie w przedsiębiorstwie.
2. Jak system wpłynął na emisję zanieczyszczeń?
Podstawowym celem pracy ładowarki Doosan DL250 na składowisku odpadów jest pomoc w walce z zanieczyszczeniami jakie generujemy na co dzień. W duchu proekologicznego podejścia, właściciel ładowarki chciał zadbać o zminimalizowanie jej negatywnego wpływu na środowisko. Postanowił zatem zmniejszyć ilość emitowanych przez nią spalin.
Instalacja Fuel Fusion perfekcyjnie się tutaj sprawdziła. Czemu? Chcąc zrozumieć tę kwestię, należy zastanowić się wcześniej skąd się biorą cząstki stałe w spalinach. Są one niczym innym, jak niedopalonymi pozostałościami paliwa. Dzięki temu, że mieszanka powietrza z dieslem i LPG spala się w wyższej temperaturze, spalenie jest pełniejsze. W efekcie mieszanka wypala się praktycznie doszczętnie.
3. Czy Fuel Fusion zmieniło coś jeszcze w pracy ładowarki Doosan DL250?
Oczywiście! Od czasu montażu silnik ma wyraźnie więcej mocy. Dzieje się tak dlatego, że podczas spalania mieszanki powietrza z dieslem i LPG wyzwalane jest więcej energii niż w przypadku samego powietrza z dieslem. W przypadku maszyn wykorzystywanych do pracy, mocy nigdy dosyć, dlatego taki dodatek bardzo cieszy właściciela oraz operatora ładowarki.
Dzięki temu, że ładowarka Doosan DL250 zyskała dodatkowy zbiornik – umieszczony na powierzchni osłony komory silnika – pojazd może dłużej pracować na jednym tankowaniu. W efekcie rzadziej trzeba robić przerwy na tankowanie, a praca przebiega znacznie szybciej. Dodatkową zaletą jest fakt, że butla gazowa, umieszczana w instalacji na ładowarce, jest taka sama, jak butle montowane w wózkach widłowych. Nie ma zatem żadnych problemów z ich dostępnością, gdy nadejdzie potrzeba wymiany – można je kupić na praktycznie każdym punkcie dystrybucji gazu.
4. Czas to pieniądz – ile trwał montaż w ładowarce Doosan DL250?
Dzięki temu, że LPG jest dostarczany do komory spalania razem z powietrzem, montaż instalacji nie wymaga ingerencji w strukturę silnika. Takie rozwiązanie nie tylko sprawia, że w żaden sposób nie uszkadza komponentów układu spalania, ale także nie wymaga długotrwałego montażu.
Dzięki temu, że LPG jest dostarczany do komory spalania razem z powietrzem, montaż instalacji nie wymaga ingerencji w strukturę silnika. Takie rozwiązanie nie tylko sprawia, że w żaden sposób nie uszkadza komponentów układu spalania, ale także nie wymaga długotrwałego montażu.
5. W Ładowarce Doosan się sprawdziło – czy zadziała też u Ciebie?
Fuel Fusion to uniwersalna instalacja, która może pracować z każdym silnikiem Diesla. Sprawdzi się zatem nie tylko w ładowarce, ale także w:
- ciężarówkach,
- pojazdach specjalnych np. śmieciarkach, wywrotkach, hakowcach, betoniarkach,
- maszynach rolniczych,
- autokarach,
- busach i innych pojazdach poniżej 3,5T,
- a nawet w na barkach czy w generatorach prądu i nie tylko.
Jeśli chcesz zaoszczędzić na paliwie, zyskać na mocy i zasięgu, a przy tym zadbać o środowisko, odmieniając swoją maszynę z silnikiem diesla, skontaktuj się z nami pod numerem telefonu 535 200 057 lub adresem e-mail info@dualfuel.eu.