- All
- Ekonomia i ekologia
- Eksploatacja
- Fuel Fusion w podróży
- Obsługa
- Rejestracja pojazdu
- Sposób działania/techniczne
Po 10 latach od daty produkcji zbiornika LPG należy przeprowadzić legalizację zbiornika albo wymienić go na nowy. Zbiornik CNG podlega okresowym badaniom co 3 lata
Należy zwrócić się do warsztatu, w którym została zamontowana instalacja gazowa.
System Fuel Fusion nie wymaga testów na hamowni do prawidłowej regulacji. Wystarczy test drogowy na odcinku kilkunastu kilometrów, czasami kilkudziesięciu kilometrów, w warunkach drogowych w których zazwyczaj pracuje dany pojazd.
Należy wyłączyć system przy użyciu włącznika w kabinie kierowcy i skontaktować się z autoryzowanym warsztatem. Nigdy nie podejmuj się samodzielnych napraw instalacji gazowej. Koniecznie przeczytaj instrukcję obsługi przed rozpoczęciem eksploatacji pojazdu z instalacją gazową.
W przypadku systemu do silników wysokoprężnych do komory spalania podawany jest równocześnie olej napędowy i gaz. W momencie wyczerpania się gazu, system wyłącza się i pojazd jedzie tylko na oleju napędowym.
W przypadku systemu do silników benzynowych do komory spalania podawany jest tylko gaz. W momencie wyczerpania się gazu, system wyłącza się i pojazd jedzie tylko na benzynie.
W obu przypadkach silnik pracuje na paliwie pierwotnym (Diesel lub benzyna) do momentu rozgrzania się silnika do wymaganej przez system temperatury.
Po montażu instalacji, ze względu na większą elastyczność pracy silnika kierowca może pozwolić sobie na jazdę na „wyższych biegach”. Zwiększenie mocy i momentu obrotowego jest oczywistą zaletą, jednak nie należy wykorzystywać tego do tzw. „tuningowania” pojazdu. U niektórych Klientów zaobserwowaliśmy fakt, iż po montażu zwiększyli oni swoją średnią prędkość i wykorzystywali wzrost przyspieszenia do wyprzedzania innych pojazdów, np. jadąc pod wzniesienie. Oczywiście jest to dozwolone, należy jednak pamiętać, że będzie się to odbywać kosztem oczekiwanych oszczędności! Z instalacją Fuel Fusion mamy możliwość prowadzenia pojazdu elastyczniej, lub oszczędniej, można też połączyć te zalety w zależności od potrzeb.
W systemie Fuel Fusion dysze podające LPG/CNG montuje się przed turbosprężarką z kilku powodów. Po pierwsze podawanie gazu w taki właśnie sposób umożliwia uzyskanie najlepszej mieszanki powietrzno-gazowej, przy zastosowaniu tylko dwóch wtryskiwaczy gazowych. W tym przypadku turbosprężarka działa jak mieszalnik gazu z powietrzem. Po drugie jest to najbezpieczniejsze miejsce do wtryskiwania gazu, gdyż przed turbosprężarką nie występuje wysokie ciśnienie (turbodoładowanie). Dzięki takiemu rozwiązaniu gaz LPG/CNG może być podawany o zdecydowanie niższym ciśnieniu, które wpływa na bezpieczniejszą eksploatację pojazdu (mniejsze ciśnienia w przewodach gazowych i wtryskiwaczach).
Nie. System Fuel Fusion posiada szereg funkcji zabezpieczających silnik przed wzrostem temperatury spalania i niekontrolowanym wtryskiem gazu. Gaz podawany jest w ilościach bezpiecznych dla silnika. Silnik może jednak ulec uszkodzeniu w przypadku nieprawidłowej eksploatacji, braku przeglądów serwisowych i nieprzestrzeganiu obowiązkowej wymiany elementów ulegających zużyciu, jak filtry, wtryskiwacze czy reduktor.
Nie. Montaż instalacji gazowej nie wymaga zmian w konstrukcji silnika i jest całkowicie odwracalny.
Montaż trwa od 12 do 16 godzin, czyli dwa dni robocze.
System Fuel Fusion nadaje się do każdego silnika wysokoprężnego. Im większa pojemność i liczba kilometrów pokonywanych tym rezultaty będą bardziej widoczne, a inwestycja szybciej się zwróci.
Dual fuel, czyli podwójne zasilanie (zwany też gazodieselem), to alternatywny system zasilania silników wysokoprężnych. Polega on na podawaniu mieszanki oleju napędowego i gazu LPG/CNG. System gazowy częściowo ogranicza wtryskiwanie oleju napędowego i w jego miejsce jest podaje precyzyjną dawkę gazu.
Zawsze należy sprawdzać lokalne przepisy przed przystąpieniem do montażu instalacji gazowej. W Polsce nie istnieją przepisy, które przewidywałyby uzyskanie homologacji sposobu montażu w pojazdach rolniczych lub budowlanych.
W przypadku zgubienia atestu zbiornika, należy zwrócić się do właściwego oddziału Transportowego Dozoru Technicznego lub bezpośrednio do producenta zbiornika.
Dowód rejestracyjny pojazdu,
Świadectwo legalizacji zbiornika gazowego,
Wyciąg ze świadectwa homologacji sposobu montażu instalacji (potocznie homologacja).
To zależy od lokalnych przepisów. W Polsce, aby zarejestrować (dokonać adnotacji w dowodzie rejestracyjnym) zamontowaną w pojeździe instalację gazową należy udać się do Wydziału Komunikacji, gdzie został zarejestrowany pojazd, wraz z następującymi dokumentami:
Wyciąg ze świadectwa homologacji sposobu montażu instalacji (potocznie homologacja),
Faktura za montaż instalacji gazowej
Dowód rejestracyjny pojazdu
Karta pojazdu (jeśli została wydana)
Dowód potwierdzający nabycie ubezpieczenie OC pojazdu
To zależy od lokalnych przepisów. W Polsce należy dokonać rejestracji instalacji gazowej w ciągu 30 dni od jej montażu w pojeździe.
Tankowanie 300 litrów CNG trwa tyle samo czasu co 600-700 litrów DIESLA. W przypadku LPG, zatankowanie 200 litrów LPG trwa niewiele więcej niż zatankowania 200 litrów Diesla.
System automatycznie przełącza się na DIESEL, po zatankowaniu gazu przełączy się na CNG. Dokładnie tak samo dzieje się w przypadku gazu LPG.
Tak. W kokpicie samochodu znajduje się przycisk ON/OFF. Należy jednak pamiętać, że system jest bezobsługowy, włącza się i wyłącza automatycznie. Ręczne wyłączanie wykonujemy tylko w przypadkach awaryjnych, np. gdy zauważymy nierówną pracę silnika lub wzrost temperatury. System posiada jednak szereg zabezpieczeń, które w przypadku wzrostu temperatury spalania itp. automatycznie wyłącza instalację gazową.
W przypadku, gdy pojazd wyposażony jest w instalację na gaz LPG i jest to potwierdzone w dokumentach pojazdu przez Państwo dopuszczające, Bundesamt für Güterverkehr podczas swojej kontroli zakłada jej zgodność z prawem. Jeżeli jednak w przypadku kontroli stwierdzone zostaną uchybienia w instalacji gazowej, które powodują ryzyko utraty bezpieczeństwa użytkownika pojazdu czy innych uczestników ruchu, może zostać nałożony zakaz użytkowania pojazdu do momentu usunięcia uchybienia. Ponadto należy uwzględnić, iż paliwo do napędzania pojazdu jest towarem niebezpiecznym. Jest to jednak zwolnione z przepisów ADR, o ile całkowita pojemność wszystkich zbiorników paliwa (diesel oraz autogaz) na jednostkę (ciągnik i naczepa) nie przekracza 1500 litrów.
NIE. Pojazdy napędzane LPG lub innym gazem oraz pojazdy wyposażone w systemy podwójnego zasilania (tzn. pojazdy z zamontowanym zbiornikiem LPG lub innym zbiornikiem na paliwa alternatywne) nie mogą być przyjęte do przewozu przez Eurotunnel Le Shuttle, nawet jeśli:
- zbiornik LPG lub alternatywny jest pusty
- instalacja LPG lub alternatywna jest wyłączona
Więcej informacji na stronie: http://www.eurotunnel.com/
TAK. Do szwajcarskiego tunelu Gottard-Strassentunnel mogą wjeżdżać pojazdy z LPG na podstawie stanowiska Kantonspolizei Uri.
Mapa stacji LPG w Europie: http://www.mylpg.eu/stations/
Mapa stacji CNG w Europie: http://cngeurope.com/
Typ włoski – Albania, Austria, Bośnia i Herzegowina, Bułgaria, Chorwacja, Czarnogóra, Czechy, Dania, Estonia, Francja, Grecja, Kosowo, Litwa, Łotwa, Macedonia, Malta, Norwegia, Portugalia, Rumunia, San Marino, Serbia, Słowacja, Słowenia, Szwajcaria, Szewcja, Ukraina, Węgry, Włochy
Typ holenderski (bayonet) – Dania, Hiszpania, Holandia, Irlandia Północna, Norwegia, Wielka Brytania
Typ niemiecki – Austria, Belgia, Irlandia, Lichtenstein, Luksemburg, Niemcy, Szwajcaria, Wielka Brytania
Typ euroconnector – Hiszpania, Portugalia
Zgodnie z warunkami gwarancji wtryskiwacze CNG/LPG należy wymieniać co 100 000 km.
UWAGA
Naprawom gwarancyjnym nie podlegają wtryskiwacze uszkodzone na skutek zabrudzenia; elementy wyeksploatowane oraz elementy, w które ingerowały osoby nieupoważnione.
Zgodnie z warunkami gwarancji reduktor CNG/LPG należy wymieniać co 200 000 km.
Wyniki badań emisyjnych potwierdzają, że instalacja DDF ogranicza emisje spalin, ale według przepisów UE nie podnosi to normy Euro pojazdu, z którą pojazd opuścił fabrykę.
NIE. Zgodnie z homologacjami wydanymi przez Instytut Transportu Samochodowego i zatwierdzonymi przez Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej na podstawie badań homologacyjnych przeprowadzonych przez ITS nasza instalacja gazowa i sposób jej montażu odpowiada warunkom technicznym, o których mowa w Art. 68 ust. 7 Ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. nr 108, poz. 908 wraz z późniejszymi zmianami). Świadectwo homologacji odpowiada m.in. warunkom określonym w regulaminach stanowiących załączniki do Porozumienia dotyczącego jednolitych wymagań technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach, oraz wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymagań, sporządzonego w Genewie dnia 20 marca 1958 r. (Dz. U. z 2001 r. Nr 104, poz. 1135 i 1136).
Mieszanka paliwowa – olej napędowy i gaz – sprawia, że olej napędowy jest niemal całkowicie spalany, co przyczynia się do zmniejszenia emisji szkodliwych substancji (CO2, cząstki stałe PM).
Olej napędowy zostaje zastąpiony gazem w 20-30% w przypadku LPG, lub 30-60% w przypadku CNG. Wyniki w konkretnym pojeździe zależą od konstrukcji silnika, techniki jazdy oraz rodzaju wykonywanej pracy i ciężaru przewożonych ładunków. Oszczędności osiągane przez pojazd są zależne od cen oleju napędowego i gazu.