W poprzedniej części cyklu pisaliśmy o wtryskiwaczach gazowych. Teraz nadszedł czas, by przyjrzeć się reduktorom. Stanowią one bardzo istotny element każdej instalacji gazowej i granicę pomiędzy elementami instalacji, a elementami zbiornika.
Nim gaz trafi do komory spalania wewnątrz silnika, musi dostać się do instalacji gazowej ze zbiornika lub rurociągu. Problem polega na tym, że ciśnienie przechowywanego lub transportowanego gazu jest stosunkowo wysokie. Korzystanie ze sprężonego gazu mogłoby być niebezpieczne dla instalacji. Z tego względu konieczne jest zastosowanie reduktora. Jego podstawowym celem jest obniżenie ciśnienia gazu, by nie stanowił niebezpieczeństwa dla elementów instalacji. W przypadku gazów skompresowanych aż do skroplenia, reduktor działa również jako parownik – doprowadza do zmiany stanu skupienia z ciekłego na lotny.
Zastosowanie
Chociaż zasada pracy reduktora może wydawać się oczywista, w grę wchodzi wiele czynników. Najważniejsze funkcje reduktora to:
– zmniejszenie ciśnienia gazu nim trafi do instalacji,
– zmiana stanu skupienia LPG z ciekłego na gazowy.
Na tym jednak nie koniec. Stanowi on pierwszy, graniczny element każdej instalacji – jest połączony ze zbiornikiem oraz instalacją gazową. Pełni zatem funkcję ochrony silnika przed niepożądanym dostarczeniem gazu w momentach, gdy instalacja nie pracuje.
W przypadku wersji Fuel Fusion kompatybilnej z LPG, reduktor odpowiedzialny jest również za zmianę jego stanu skupienia z ciekłego w gazowy. Skroplenie propan-butanu jest wynikiem poddania go bardzo wysokiemu ciśnieniu. Przejście ze stanu ciekłego w gazowy wymaga rozprężenia LPG, stąd konieczność zastosowania reduktora.
Zmiana stanu skupienia nie zachodzi w przypadku CNG – metan ma formę skompresowaną, jednak nie tak bardzo, by doszło do zmiany stanu skupienia na ciekły. W związku z tym reduktor nie pełni tutaj funkcji parownika i jest odpowiedzialny jedynie za zmniejszenie ciśnienia gazu.
Procesowi skraplania lub rozprężania gazu towarzyszą bardzo niskie temperatury. W związku z tym reduktor musi być podgrzewany – inaczej mógłby zamarznąć, co mogłoby prowadzić do jego uszkodzenia. Energia cieplna jest pozyskiwana m.in. z silnika. Właśnie dlatego nie należy włączać instalacji gazowej nim jednostka napędowa się nie rozgrzeje. Oprogramowanie Fuel Fusion pozwala na ustalenie wysokości temperatury reduktora przy jakiej instalacja ma być załączana.

Budowa
Centralnym elementem reduktora jest jego korpus. Jest to część najczęściej wykonywana z aluminium, ze względu na wysokie przewodnictwo cieplne tego materiału. Bardzo istotną rolę odgrywa również zawór ciśnieniowy. Jego rolą jest przepuszczanie właściwych ilości gazu oraz regulowanie ciśnienia i utrzymywanie go na stałym poziomie. Jeśli jest ono zbyt niskie, tłok zaworu przesuwa się w taki sposób, by przepuścić więcej gazu. W przypadku, gdy jest ono zbyt wysokie, przymyka się, przepuszczając mniej. Poza wężami odpowiedzialnymi za dostarczanie gazu, do reduktora podłączony jest wąż transportujący substancję chłodzącą odpowiedzialną za regulację temperatury.

Reduktor a temperatura
Podczas rozprężania gazów dochodzi do znacznego obniżenia temperatury reduktora. Z tego względu konieczne jest zastosowanie wymiennika ciepła, inaczej zwanego chłodziwem. Dzięki niemu reduktor nie będzie zamarzał podczas pracy, co mogłoby prowadzić do usterek np. ze względu na powstawanie niedrożności lub przymarzanie do siebie elementów zaworu.
Reasumując
Reduktor jest jednym z najistotniejszych elementów instalacji gazowej. Dzięki niemu gaz jest dostarczany do komory spalania w stanie lotnym, pod stałym, bezpiecznym ciśnieniem. Chcąc zadbać o bezpieczeństwo instalacji należy pamiętać, by sprawdzać stan reduktora przy każdym przeglądzie. Po 200 tys. km lub przepracowaniu 2800 motogodzin zalecamy wymianę reduktora na nowy.
Zostaw komentarz
You must be logged in to post a comment.