W ostatnim czasie Car-Gaz miał możliwość zastosowania swojego systemu w najnowszych pojazdach: MAN TGX oraz SCANIA R440 wyprodukowanych w 2013r.. Zaufanie, jakim został obdarzony system Solaris Diesel, pozwoliło udowodnić, że może on być zastosowany w najbardziej zaawansowanych technicznie pojazdach.
Specyfika zasilania silników wysokoprężnych gazem LPG powoduje, że każdy pionierski montaż nastręcza specjalistom większych lub mniejszych problemów. O ile umiejscowienie i połączenie podzespołów w większości pojazdów wygląda podobnie i oparte jest o pewien schemat, to wysterowanie systemu jest odrębnym problemem. Zastąpienie części oleju napędowego gazem, tak aby nie wystąpiły żadne nieprawidłowości pracy silnika, które natychmiastowo wykryje coraz bardziej zaawansowany technicznie, o coraz większej mocy obliczeniowej, sterownik silnika, jest obecnie największym wyzwaniem w systemach podwójnego zasilania.
Instalacja systemu Solaris Diesel w ciągnikach marki MAN oraz SCANIA z silnikami spełniającymi normę emisji spalin EURO 6 odbyła się w siedzibie firmy. Wymusiła ona na nas jeszcze dokładniejszą analizę procesów sterowania silnika i zintegrowanego układu oczyszczania spalin. Niezwykle restrykcyjne normy emisji związków toksycznych wymagają bardzo precyzyjnego doboru parametrów wymiany ON na LPG, aby wykluczyć ryzyko unieruchomienia pojazdu z cennym ładunkiem na trasie. Zapewnienie poprawnej pracy silnika przy jednoczesnym utrzymaniu emisji związków toksycznych w ramach normy EURO 6 wymagało zastosowania specjalnych ustawień. To trudne do zrealizowania, ze względu na „inteligencję” sterownika zadanie zajęło większość czasu poświęconego tym silnikom.
Rezultaty mówią same za siebie: w tak ekonomicznych silnikach, udało się wymienić 7-8 litrów oleju napędowego na LPG podczas jazdy z pełnym obciążeniem, co stanowi ponad 20% spalanego paliwa. Miłym dodatkiem, zauważalnym przede wszystkim przez kierowców użytkujących te samochody na co dzień, jest znaczny wzrost momentu obrotowego, a co za tym idzie poprawa elastyczności pracy silnika.